Hävikki pienenee eri keinoin

Ruokahävikin vähentäminen ja kierrätyksen tehostaminen ovat kaupan arkea. Hävikkiä hallitaan ensisijaisesti toimivilla ennuste- ja tilausjärjestelmillä, tehokkaalla logistiikalla ja valikoimanhallinnalla. Myös ammattitaitoisella henkilökunnalla, vapailla aukioloajoilla ja ruoka-apuyhteistyöllä on suuri merkitys. Tuotteita voidaan myös myydä alennetuilla hinnoilla parasta ennen -merkinnän tai viimeinen käyttöpäivä -päiväyksen lähestyessä.

Ennustavien tilausjärjestelmien käyttö on kehittynyt huomattavasti viime vuosina. Pisimmälle kehitettyjä malleja sovelletaan hävikin kannalta vaativimpiin tuoteryhmiin, kuten leipä, kasvikset, einekset, kala sekä liha- ja maitotuotteet.

Viime vuosina kauppa on kehittänyt useita uusia keinoja ruokahävikin vähentämiseksi. Mobiilisovellukset auttavat laatimaan fiksuja kauppalistoja ja suunnittelemaan ostoksia paremmin, kaupat kehittävät hävikkiruokareseptejä, kokoavat valmiita hävikkiruokalaatikoita ja valmistavat uusia tuotteita vaikkapa hedelmistä ja vihanneksista, jotka muuten uhkaisivat päätyä hävikkiin. Myös myymälöiden erityiset hävikkiruokahyllyt nauttivat asiakkaiden suurta suosiota. 
Sen lisäksi, että kauppa pyrkii jatkuvasti vähentämään omaa hävikkiään, se ohjaa kuluttajia kiinnittämään huomiota kotitalouksissa syntyvään ruokahävikkiin ja tukee siten kestävää kulutusta.
 

Ruokahävikkiä luovutetaan eteenpäin jätehierarkian periaatteita noudattaen

Ruokahävikin käsittelyssä kaupan ala noudattaa jätehierarkian periaatteita. Ensisijaisesti myymättä jääneet elintarvikkeet ohjataan ihmisravinnoksi hyväntekeväisyyteen. Se osa, mitä hyväntekeväisyysjärjestöt eivät pysty ottamaan vastaan, voidaan hyödyntää eläinrehun raaka-aineena tai toissijaisesti energiantuotannossa bioetanolin tai biokaasun raaka-aineena. Suomessa ei toimiteta ruokajätettä kaupoista lainkaan kaatopaikoille.
Lisätietoa ruokahävikin hallinnasta kaupoissa Päivitäistavarakauppa ry:n sivuilta >>

 

Image: 

Näin kaupat vähentävät ruokahävikkiä ja ohjaavat sitä hyötykäyttöön