Päiväkodeissa lapset vasta harjoittelevat ruuan ottamista ja omien nälkä- ja kylläisyysviestien tulkitsemista. Päiväkotiruokailu on tärkeä paikka näiden taitojen harjoitteluun. Jotkut päiväkotiruuat voivat olla lapsille vieraita. Uusien makujen opetteluun täytyy ruokailussa olla mahdollisuus. Täysin tyhjän lautasen sijaan tärkeämpää on, että lapset uskaltavat ottaa edes vähän lautaselle maistettavaksi. Seuraavalla kerralla se saattaa jo maistua!
Henkilöstön kanssa voi olla tarpeen pohtia aikuisten asenteita ja käytäntöjä hävikin suhteen.
- Kannustetaanko ruokailussa maistamaan rohkeasti vieraampiakin ruokia? Lautaselle voi ottaa vaikka lusikallisen uutta ruokaa.
- Jos lapsille annostellaan itse, kysytäänkö heiltä nälän määrää vai olettaako aikuinen kuinka paljon lapsi syö. Muistathan, että pienen lapsen syömän ruuan määrä vaihtelee ateriasta ja päivästä toiseen, se on normaalia.
- Jos lapset ottavat itse, kannustetaanko ruokaa ottamaan sopiva määrä omaan nälkään nähden? Riittävästi mutta ei rohmuten.
- Onko lasten mahdollista saada tai hakea lisää, jos nälkä jää? Onko ruokailussa riittävästi aikaa?
Hävikkiteema sopii pedagogiseen toimintaan
Ruokahävikkiteeman voi ottaa esille myös muussa pedagogisessa toiminnassa, osana ruokakasvatuksen, ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen teemoja. Lasten kanssa voidaan leipoa ylijääneestä perunamuussista rieskoja tai pohtia, miten ja mihin biojäte päiväkodista matkaa.
Lasten kanssa voidaan myös pohtia, miten koko ryhmän ruokahävikkiä voitaisiin vähentää. Huomiota ei kannata liialti kiinnittää yksittäisen lapsen tai aterian ruokahävikkiin, vaan seurata määrää esimerkiksi viikkotasolla.
Kun aihetta käsitellään laajasti ja eri näkökulmat huomioon ottaen, ei huomio kiinnity liiaksi syömisen taitoja opettelevan lapsen syömiseen.
Materiaaleja ruokahävikkiteeman käsittelyyn varhaiskasvatuksessa:
Hävikkihiiren hävikkihaaste
Sydänliiton tuottama ruokahävikkitehtävä soveltuu 3-7 vuotiaille.
Siirry tehtävään >>
Vinkkejä päiväkodeille ruokahävikin vähentämiseen
löytyy THL:n, SYKE:n ja Luken kehittämästä
Luontoaskel hyvinvointiin toimintamallista >>